مبانی زیباشناسی کامل
نویسندگان
چکیده
طریقت (1) شامل چهار بعد اصلی است: بعد نظری، که آموزه بدان گواهی میدهد; بعد ارادی یا فنی، که شامل وسایل و اسباب مستقیم و غیر مستقیم طریق است; بعد اخلاقی، که مربوط به فضایل باطنی و ظاهری است; و بعد زیباشناسانه، که رمزپردازی و هنر، هم از دیدگاه ذهنی و هم از دیدگاه عینی، وابسته بدان است. زیبایی از لحاظ ظاهری، نشاندهنده لذتی بخشودنی یا نابخشودنی، یا تعبیری از دینداری، و از این رهگذر، بیان گونهای رمزپردازی الهیاتی است; [و] از لحاظ باطنی، در ارتباط با مراقبه و «ذکر» خفی، نقش وسایل و اسباب معنوی را ایفا میکند. منظورمان از «زیباشناسی کامل» در واقع دانشی است که نه تنها به زیبایی محسوس، بلکه به مبانی معنوی این زیبایی نیز اهمیت میدهد (2) ; این مبانی تبیینکننده ارتباط دائمی هنرها و شیوههای گام نهادن به طریق سیر و سلوک هستند. مبدا الهی، همان ذات مطلق است و چون مطلق است، نامتناهی است; مایای (3) متجلی یا خلاق از عدم تناهی نشات میگیرد; و این تجلی الهی سومین وصف اقنومی، یعنی کمال، را متحقق میکند. اطلاق، عدم تناهی، کمال و در نتیجه زیبایی، تا آنجا که یک تجلی است، مقتضی کمال است، و کمال از سویی برحسب اطلاق و از سوی دیگر بر حسب عدم تناهی تحقق مییابد;یعنی زیبایی با نشان دادن ذات مطلق به نحوهای انتظام تحقق میبخشد، و با نشان دادن ذات نامتناهی، نحوهای راز را متحقق میکند. زیبایی، از آنجا که کمال است، انتظام و راز است; زیبایی از طریق این دو وصف است که زیبایی، هوشمندی و نیز حساسیتی را که هماهنگ با هوشمندی ستبرمیانگیزد و در عین حال فرو مینشاند.
منابع مشابه
بررسی مبانی زیباشناسی در رمان «چراغها را من خاموش میکنم»
مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است که به روش کتابخانهای و با تکیه بر ادبیات زنانه به منظور دستیابی به مبانی زیباشناسی در رمان چراغها را من خاموش میکنم اثر زویا پیرزاد انجام شده است. در این مقاله ویژگیهای زبانی در سطوح مختلف (واژگان، جملات، گفتمان) و نیز ویژگیهای محتوایی که متناظر با مهمترین عناصر داستانی است، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بهرهگیری از توصیفات دقیق و ظریف، دیدگاه زنانه، انت...
متن کاملدگرگونی در زیباشناسی آذینبندی
گذشته عنصر زمان و رویداد نقش اصلی را در نورپردازی و چراغانی شهرها بازی میکرد، امروز ولی عنصر مکان و فضا نقش بیشتری را در نورپردازی شهر ایفا میکند. در واقع چراغانی به عنوان رسمی دیرین در فرهنگ ایران به بزرگداشت زمانهای خاص معطوف بوده، در حالی که امروز نورپردازی به تزئین مکانهای خاص میپردازد. چراغانی نیمه شعبان در مقابل نورپردازی بناهای خاص نمونههای این دو رویکرد بشمار می رود. مجله «منظر»،...
متن کاملاز زیباشناسی تا زیباییشناسی
در حالی که اغلب منابع منتشر شده در مورد زیباییشناسی، وجه فلسفی آن را مورد توجه قرار داده، کدام زیباییشناسی به کار هنرمندان میآید؟ این سوال همچنان بلاپاسخ مانده است. فیلسوفان و هنرمندان، از دو منظر به زیباییشناسی توجه میکنند. برای فیلسوفان آثار هنری شواهد غیرمتقنی است که میتواند به لحاظ روانی و برای روشن شدن بحث نظریههای فلسفی را پشتیبانی کند. در حالی که نمونههای هنر برای هنرمند، الگویی ...
متن کاملزیباشناسی «نمود» و ظهور امپرسیونیسم
فیلسوفان غالباً نمود را از ماهیت حقیقی چیزها جدا میدانستند و، به همین سبب، میکوشیدند واقعیت را ورای نمودهای گذرا و ناپایدار جستوجو کنند. این نگرش یکی از عوامل اصلی نکوهش هنرهای بصری و خصوصاً نقاشی در افکار افلاطون بوده است. به زعم او این هنرها صرفاً قادرند از نمود چیزها تقلید کنند؛ لذا نه تنها هیچ شناختی به دست نمیدهند بلکه بیننده را نیز گمراه میکنند. این ملامت و مذمت هنرهای بازنمودی تا قرن ه...
متن کاملزیباشناسی تکرار در شعر متنبی
جایگاه و اهمیت «تکرار» در نوشته های ادبی به قدری است که ناقدان ادبی در بررسی یک اثر و تجزیه و تحلیل طرز فکر و شخصیت آفریننده آن، چگونگی کاربرد این صنعت را مورد بررسی قرار می دهند.متنبی شاعر برجسته و منحصر بفرد در تاریخ ادبیات عربی در شعر خود به وفور از مقوله تکرار بهره برده است. در همین راستا و بمنظور بیان یکی دیگر از خلاقیتهای شعری متنبی در عرصه زیباشناسی در این مقاله تلاش شده اس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)جلد ۴، شماره شماره ۱۶-۱۵، صفحات ۱۳۷-۱۴۲
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023